Úspešné vagónovanie na levickej železničnej stanici
Preprava vojenskej techniky po železnici je dôležitá činnosť, ktorú si jednotlivé vojenské útvary každoročne precvičujú. Výnimkou nie je ani 13. mechanizovaný prápor Levice, ktorý si ju precvičil koncom októbra v priestoroch levickej železničnej stanice. Jeho veliteľ podplukovník Marián Golis pripisuje odbornej príprave: výcvik vojsk v preprave po železnici, najmä jej praktickej činnosti veľký význam.
„ Zopakovať a precvičiť praktické znalosti príslušníkov útvaru vo výcviku preprave vojsk po železnici je veľmi dôležitá spôsobilosť. Snažíme sa, aby všetci mali zodpovedajúce znalosti v spomínanej oblasti. Najmä velitelia a vodiči kolesovej a pásovej techniky. Mnohí získali cenné praktické skúsenosti pri preprave po železnici na tohtoročné spoločné slovensko – americké cvičenie Sabe Strike 22 do Centra výcviku Lešť. Tentokrát si praktickú činnosť pri vagónovaní vojenskej techniky zopakovali a noví vodiči zasa získali prvé praktické skúsenosti,“ zdôrazňuje veliteľ útvaru.
Zamestnanie na levickej železničnej stanici riadil náčelník logistiky útvaru nadporučík Karol Kladivík. Pripomenul, že najskôr pripravili pre všetkých príslušníkov práporu zamestnanie, na ktorom im priblížili činnosť na jednotlivých pracoviskách a potom sa už rozbehla praktická príprava vodičov a ich veliteľov. Realizovala sa na jednotlivých pracoviskách: výstavby nakladacej rampy UNOR, preberania, odstrojovania, ustrojovania, odovzdávania železničných vozňov, upevňovania kolesovej i pásovej techniky, zabezpečenia ochrany a obrany síl a prostriedkov na železničnej stanici, ako aj výcviku vodičov a veliteľov na železničných vozňoch, zásad navádzania kolesovej i pásovej techniky.
„Na nakladanie kolesovej techniky sme využili nakladaciu rampu UNOR, ktorú príslušníci útvaru pod vedením rotného Martina Pintéra postavili z jednotlivých dielcov súpravy. Na nakladanie pásovej techniky – bojových vozidiel pechoty (BVP) sme použili čelnú rampu, ktorá je súčasťou železničnej stanice Levice,“ približuje nadporučík Kladivík. Nad správnou činnosťou na jednotlivých pracoviskách držal ochrannú ruku nadporučík Vladimír Imrich zo 701. Centra vojenskej dopravy, ktoré v súčasnosti patrí pod trenčiansku brigádu spoločnej podpory. Medzi vodičmi, ktorí zažívali svoju premiéru pri vagónovaní bolo cítiť nervozitu. Neskrýval ju ani vojak Patrik Klamár. Nakoniec nájazd s Aktisom na železničný vagón po nakladacej rampe UNOR i následné vycúvanie zvládol. K plnej spokojnosti veliteľov i jeho samotného to však bolo až po druhom pokuse.
Riadiaci zamestnania nadporučík Kladivík bol aj napriek tomu spokojný. „Hlavnou úlohou bolo u skúsenejších oživiť praktické skúsenosti a u nových vodičov a veliteľov získať prvé praktické návyky. A to sa podarilo!“